Van Dar es Salaam naar Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mirthe Moerland - WaarBenJij.nu Van Dar es Salaam naar Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mirthe Moerland - WaarBenJij.nu

Van Dar es Salaam naar Kaapstad!

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

19 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen!

Dat is al weer even geleden, maar zoals beloofd ga ik proberen jullie op de hoogte te houden tijdens de reis! Van 27 april tot 7 mei waren mijn ouders, de ouders van Marieke en mijn jongere broertje en zusje op bezoek. Het waren super leuke dagen! We hadden van te voren al wat leuk plannen gemaakt en het was super leuk om mijn ouders te kunnen laten zien waar en hoe ik geleefd en gewerkt heb. Daarnaast was het gewoon heel erg gezellig! We hebben eerst een aantal dagen op Zanzibar vertoeft, we lieten ze het eiland een beetje zien, wat high lights maar ook ons vrijwilligershuis, de buurt waarin we woonde, het ziekenhuis, de plekken in de stad waar we altijd waren te vinden na het werk.

Op 3 mei vlogen we over naar het vaste land van Tanzania, hier werden we er weer even aan herinnerd dat we nog altijd in Afrika waren, want de tickets van onze ouders stonden plots niet in het systeem.. maar met een pen en wat kleingeld kom je een heel eind in Afrika! Ze mochten mee! We overnachtte 1 nacht in Dar es Salaam om de volgende morgen vroeg op een 3-daagse tour te gaan. Wat was dat mooi! We zijn anders dan gepland ( tja,.. Afrika) naar Mikumi gegaan i.p.v. Selous. Het mocht de pret niet drukken, want we hebben alle wilde dieren gezien! De leeuw, een hyena, zebra’s en giraffen, vele olifanten, apen, nijlpaarden, impala’s ( soort hertjes ) en prachtige vogels,..oow en zelfs een luipaard! Nou goed na de game drives in Mikumi zijn we nog in een ander park geweest waar we naar een waterval gingen kijken. Terwijl iedereen naar boven stond te kijken naar een stel columbus aapies begon het ineens te prikken aan onze benen.. Jaja… de lion ants( leeuwen mieren) .. ik was er al wel aangewend (het waren praktisch gezien onze huisdieren de afgelopen 3 maanden)en had ze al gezien, maar mijn waarschuwing werd niet gehoord en ook ik begon te turen naar die aapjes. Het duurde niet lang of mams broek ging uit in de jungle en niet veel later die van pa ook.. terwijl ik mam stond te helpen bleven ze, meedogenloos als ze zijn, toeslaan en ook bij mij kropen ze tot aan mijn onderbroek! Dus ja,.. ook ik stond in mijn onderbroek in de jungle.. agh de sokken charmant over de broekspijp en we hebben het nog gered tot aan de waterval. Daarna bezochten we nog een armoedig dorpje, waar we een kind met een natte pies broek in de armen kregen gedrukt.. voor wat knuffels en een foto in ruil voor geld.. tja.. ze verzinnen van alles, maar ik neem het ze dan ook niet kwalijk. Ze leven onder erg primitieve omstandigheden en ik kan me niet voorstellen dat er veel werk gelegenheid is zo vrijwel midden in de boushboush.

De laatste dag hebben we ook nog een hele klim gedaan en zijn toen weer begonnen aan de 6 uur lange hobbel de bobbel rit terug in die 9 persoonsjeep.. ik begon me toch echt af te vragen of ik dit een maand lang leuk zou vinden dat gehobbel uren lang, maar daar komen we binnenkort snel genoeg achter! Gelukkig is het uitzicht vaak indrukwekkend, van wilde dieren tot omgevallen vrachtwagens met honderden mensen er om heen.. langs primitieve dorpjes en locale markten, kort om je kijkt je ogen uit.. als ik ze open kan houden, hihi.
Na het vertrek van de ouders, Marije en Jonne bleven wij achter in Dar es Salaam. Gelukkig hadden we op Zanzibar twee aardige Tanzaniaanse jonge mannen ontmoet die ons deze dagen graag mee op sleep touw wilde nemen. We begonnen met place hunting, opzoek naar een goedkopere slaapplek, want ja met je ouders ga je niet zo primitief, maar voor ons komt het niet zo nauw en we moeten nog wat sparen voor de reis die nog komt! We kozen voor een simpel hotel met heel vriendelijk personeel , net buiten de stad in een rustige buurt ( krottenwijk). De jongens namen ons veelal mee naar fancy clubs… leuk om eens te zien, maar niet echt voor mij weg gelegd al dat fancy gedoe. We hadden er wel een beetje genoeg van op een gegeven moment en konden dat gelukkig ook wel aangeven aan de jongens, als we naar huis wilde of wat dan ook dan werden we ook keurig thuis gebracht. Ook hebben we een aantal middagen in de wijk rondom het hotel gelopen, ik vond het een fijne buurt al was het een krottenwijk. Ik voelde me er veiliger dan ik me op Zanzibar meestal gevoeld heb. We hebben de lokale winkeltjes ook een beetje gesponsord ;) zo kocht ik nieuwe schoenen, Marieke nieuwe slippers, een hoed voor Simon, een flinke fles Konyaki voor Ron als bedankje en lieten we onze nagels doen bij een van de vele salons. Echt leuk om je zo een beetje te mengen met de mensen. Mensen leven hier zo anders meer met elkaar dan langs elkaar, zoals in westerse culturen veelal het geval is. En toen was het al weer 12 mei, Marieke’s verjaardag! 20 lentes jong! Maar we vertrokken nogal vroeg dus het was lastig om echt een birthday feeling te creëren om 4:30u in de morgen, later is dit hopelijk een beetje goed gemaakt met mijn cadeautje en de brownie taart vol kaarsjes en een mooie bos tulpen.

Vandaag vertrokken we naar Kaapstad dus we moesten op tijd met de taxi mee! De vlucht ging soepel en op het vliegveld in Kaapstad stonden Klaas en Wouda (nichtje van mijn opa Moerland) al op ons te wachten.. wel even zoeken, want we hadden mekaar natuurlijk nog nooit gezien! We zijn inmiddels alweer een paar dagen in Kaapstad en verblijven bij familie de Rooy. Wat een lieve, warme en open familie. Ik neem hun zeker mee als mijn voorbeeld voor later. Wellicht woon ik dan ook wel hier, want wat is het hier mooi!!! De eerste dag na aankomst zijn Marieke en ik naar Robben eiland gegaan om te kijken naar het “hokkie” waar Nelson Mandela 18 van de 27 jaar gevangen zat. Een van de gidsen had zelf ook in de gevangenis gezeten op dit eiland, dat vond ik toch wel erg bijzonder. Weer terug in Kaapstad slenterden we nog even door een deel van de stad, Waterfront. En we werden daarna weer opgehaald door Klaas. De tweede dag zijn Marieke en ik enthousiast begonnen aan een fiets ronde door Monte Vista ( Bergzicht) het dorpje waar we verblijven… we fietsten tot onze billen het niet maar aankonden en zochten snel weer de weg terug! Terug thuis hebben we lekker in de zon gezeten in de tuin. We lunchte, een bruine boterham met kaas!!!Hmmm! Mijn dag kon al niet meer stuk! Rond half 4 zijn we (Klaas, Wouda, Marieke en ik) vertrokken naar Lions Head.. poeeeeh poeh het was nog een hele klim! Ik vond het erg knap van Wouda en ook van Klaas, we bereikte de top voor zonsondergang! We genoten van de zonsondergang onder het genot van een roseetje en een toastje brie die we mee de berg op gezeuld hadden. Ook proefde we biltong, een echte lokale lekkernij, en het was ook erg lekker.
Toen de zon onder was kwam de volle maan tevoorschijn. Ja.. niet voor niks deze dag gekozen. Wat was het mooi! Ongelofelijk! De stad begon te verlichten en je keek zo over heel Kaapstad uit! En dan de volle maan.. de gezelligheid boven op de top van die berg, echt geweldig. Dag 3.. niet veel gedaan eerst een nieuwe back pack voor Marieke gescoord, toen en bakkie koffie met Klaas gedronken en daarna zette Wouda ons als in een mega Shopping centre, terwijl zij ging lunchen met vriendinnen. Het is ongelofelijk het contrast met Tanzania en Zuid-afrika. Zuid- Afrika is zo modern, ik denk zelfs vele malen moderner in veel dingen als Nederland. Kaapstad is een prachtige combinatie van een moderne stad omringd door mooie natuur en bergen! Het shoppen was zo spannend niet, want het is hier winter.. dus veel winter kleding, en die zullen wij pas weer rond november nodig hebben. Toen Wouda klaar was gingen we weer mee naar huis. Thuis hebben we onze dagboeken bij gewerkt en foto’s uit gewisseld een blog geschreven etc. etc. Na het eten keken we DWDD.. en “Boer Soek’n Vrou! “ de Zuid Afrikaanse versie van boer zoekt vrouw.. ook wel erg grappig om te kijken. Dat Afrikaans is een grappig taaltje, met dubbele ontkenningen en gekke zinsopbouwen.

De laatste dagen stonden er nog een aantal dingen op de planning. Marieke en ik zijn dit weekend in een Backpackers hostel geweest om de back packers vibe van Kaapstad te ervaren en zijn we in Kaap stad rond gaan touren, met een hop on hop of bus. Voor we naar het hostel gingen zijn we eerst nog op pad gegaan met Klaas en Wouda voor een mooie tour door het binnenland. Tijdens ons verblijf in Kaapstad zijn we op de tafelberg geweest, hebben we een groot deel van de stad rondgereden en gelopen en hebben we een wijnproeverij gedaan! Kortom we hebben we weer veel gezien in korte tijd!

Na het weekend zouden we de dingen doen die we nog wilden doen en waar we nog niet aan toe zijn gekomen! En dat is ook gebeurt, vandaag nog een mooie tour gedaan langs de kust,.. greenpoint, Kaap die Goeie en vele andere mooie plaatsjes en view points. Het uitzicht is gewoon weg altijd prachtig hier! Echt wat is Kaapstad, Zuid-Afrika mooi!!

Woensdag zullen we alweer vertrekken naar Namibië! Spannend! Dan begint de georganiseerde tour van Kaapstad bijna 8000km terug om hoog naar Dar es Salaam Tanzania in een ‘’bakkie”. Ik ben heel benieuwd naar de groep die mee gaat en naar de reis zelf wat er allemaal nog op ons pad zal komen en ook naar de soms wel erg lange hobbel ritten!

Ik zal proberen jullie zo nu en dan op de hoogte te houden!
Erg leuk dat jullie nog altijd mee lezen!
Foto's volgen z.s.m.

Heel veel liefs vanuit Kaapstad!


  • 19 Mei 2014 - 23:41

    Ruth Moerland:

    Zo bijzonder om te lezen wat jullie allemaal mee maken!
    Hele mooie ervaringen, geniet ervan!
    X Ruth

  • 19 Mei 2014 - 23:43

    Ima :

    Net weer even je stem gehoord en dat was ook wel weer eens goed, zoals papa en ik ook kunnen lezen, het gaat prima met jullie.
    Om eerlijk te zijn.. krijgt je vader de kriebels om ook een keer zo'n lange reis door Afrika te maken.
    Geniet ervan, Mirthe meis en laat wat ruimte over in je backpack voor alle komende ervaringen.

    Dikke zoen


  • 20 Mei 2014 - 00:12

    Mathijn :

    Wat een geweldig verhaal weer. Met name de cultuur en hoe je die beschrijft. Ik ben jaloers als ik je zo hoor. Voor de komende tijd nog heel veel plezier enne.. Kijk een beetje uit he!;)



  • 20 Mei 2014 - 07:17

    Kitty:

    Wat een super toffe en mooie verhalen om te lezen meid!!! Echt enorm veel plezier nog. We zien je over een maandje weer, maar voor die tijd eerst heel erg veel mooie verhalen opdoen en met volle teugen genieten!!
    Dikke kus van mij en een knuffel van de rest bij mij thuis!

  • 20 Mei 2014 - 08:34

    Lous:

    Leuk!! Gek om tanzania te verlaten, maar jullie komen natuurlijk nog terug daar. Geniet ervan in Namibie! Hoop dat jullie een leuke groep hebben.. X

  • 20 Mei 2014 - 09:10

    Lucy Dekkers:

    Oh mirthe....een dokument voor het leven! Leef je leven ,wat is het fantastisch om te reizen hè! Xxx

  • 20 Mei 2014 - 13:11

    Opa Jan En Oma Riet:

    hoi liefke.
    Morgen gaan jullie aan de laatste trip beginnen.Wij hopen dat je daar ook met volle teugen van kan genieten. . Mirtje wat heb je veel gezien en meegemaakt....Ook deze tijd in Kaapstad is weer onvergetelijk geweest. jullie zijn heel goed ontvangen bij deze lieve mensen. GEWELDIG.l !!!!
    Mirtje geniet nog van alle mooie dingen.Pas goed op elkaar.Een lieve groet voor alle daar
    En voor jou een hele dikke kus van Opa Jan en Oma Riet tot horens XXXXx

  • 21 Mei 2014 - 13:09

    Brenda Bouman:

    Lieve Mirt,
    Ik kan me aansluiten bij alle eerder geschreven reacties!
    Deze ervaring(en) vergeet je nooit meer!
    Ik voel een gezonde vorm van jaloezie en ga er vanuit dat jullie nog een prachtige reis gaan maken!
    Pas goed op elkaar en geniet van wat je nog gaat zien en meemaken!
    Liefs, Bren c.s.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirthe

Ik ben Mirthe Moerland, 20 jaar en samen met mijn beste vriendin Marieke is het de bedoeling dat we 7 februari zullen vertrekken naar Tanzania. We zullen hier ruim 3 maanden stage lopen in een ziekenhuis en hopen hierna nog een tijdje te kunnen reizen in Afrika. Via deze site wil ik proberen het thuisfront, familie en vrienden op de hoogte te houden van mijn belevenissen tijdens deze bijzondere periode.

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 14787

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 28 Juni 2014

Afrika!

15 Juni 2013 - 25 Juni 2013

Israel

23 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Thailand

Landen bezocht: