Blog 4 14-02-'14 - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Mirthe Moerland - WaarBenJij.nu Blog 4 14-02-'14 - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Mirthe Moerland - WaarBenJij.nu

Blog 4 14-02-'14

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

14 Februari 2014 | Tanzania, Zanzibar

Mambo!
Hier weer een blog van de afgelopen dagen!

Maandag 10 februari
Vandaag begonnen we de dag op het kantoor dat ongeveer 20 lopen is vanaf ons huis. We spraken wat zaken door met Philemon (directeur van Dina Foundation). Daarna konden we even internetten op het kantoor. Ruby en Janouk hadden geen pasfoto’s mee die nodig zijn voor het permit C en ik had meer dollars nodig om het permit C te kunnen betalen, dus na het “bloggen” , skypen en chatten gingen we met Emmanuel naar stowntown. Eerst opzoek naar dollars..dat bleek nog lang niet zo makkelijk. Na een lange tocht te voet door de stad kwamen we bij een bank. We gaven een kopie van ons paspoort ( de echte had Philemon voor het aanvragen van het permit C) en vertelde waarvoor we dollars nodig hadden we moesten formulieren invullen en aansluiten in de rij bij loketjes. Eindelijk aan de beurt bleek dat ze geen genoegen namen met een kopie! Dat had die eerste man wel even kunnen zeggen scheelde ons weer 20 min in de rij..Emmanuel belde naar kantoor en weer zo’n 30 minuten later werden onze paspoorten afgeleverd. Ik vertelde Emmanuel dat het in Nederland super makkelijk is om geld te wisselen bij Western Union. Met onze paspoorten opnieuw in de rij, deden onze passen het niet!! GRRRR! Later sprak ik Michiel, hij zei dat hij dat probleem ook had gehad met Emmanuel, sommige dingen begrijp ik niet..waarom probeer je het dan keer op keer opnieuw!? Al met al duurde dit grapje zo’n 2 uur! Mja, goed! Voor het permit C kon ik nog wat dollars van Marieke lenen. We vroegen of het ook goed was als we het ziekenhuis in Shilling zouden betalen, omdat dollars zo moeilijk te verkrijgen zijn, dit mocht. We gingen weer verder oppad. Op de terug weg van de bank zag ik overal Western Unions!! Dat zou veel makkelijker zijn geweest! Maar we waren er wel klaar mee we hadden inmiddels erg veel trek. Maar we moesten door. Nu opzoek naar telefoon kaartjes. We kochten een nieuwe sim voor 1000 shilling ( 50 cent) en konden er een pakket opzetten met 1024 MB voor deze maand, dat zou dan 12000 shilling ( zo’n 7 euro) zijn. Dit hebben we gedaan het duurde ook hier weer erg lang voor alle vier de telefoons goed waren ingesteld. En ondertussen viel de stroom nog een aantal keer uit in de telefoon winkel. Volgend op ons lijstje: Pasfoto’s van Ruby en Janouk. We staken een rommelig markt straatje in en de meiden konden op de foto ook dit duurde weer even. Ondertussen praatte Marieke en ik wat met mensen buiten de foto shop. Er zijn veel mannen in de zeevaart hier. De mannen van Zanzibar gaan dan voor 6 tot 9 maanden de zee op! Eindelijk hadden we alles bij elkaar geraapt wat we nodig hadden. En liepen terug naar het ”Busstation” ( een zandvlakte naast de hoofdweg met een paar dikke bomen). Eindelijk thuis aangekomen was het zwaar etenstijd! We hadden s’middags niets op! Emmanuel en Angela kwamen langs om te kijken naar het raam van Ruby ze was s’nachts nat geregend, doordat het raam open stond. We vroegen of ze mee aten en ze waren erg blij hiermee. Ook Emmanuel was natuurlijk uitgehongerd! S’avonds oefende Mariek en ik Kiswahilli en wat spier oefeningen.

Dinsdag 11 februari 2014
Marieke en ik hadden afgesproken vandaag de 250 dollar voor mijn permit C om 9:00u af te leveren op het kantoor. We liepen samen naar kantoor en daarna gingen we naar het strand, onderweg kochten we mooie Afrikaanse lappen om op te kunnen liggen of om ons heen te kunnen slaan. We liepen en liepen.. uit eindelijk kwamen we bij een hotel aan we vroegen naar het strand de man deed de poort open en wees naar een boord 5000 shilling ( 2, 50 euro) en we konden de hele dag op een ligbed en kregen er ook nog vouchers bij voor 3 drankjes! Ruby en Janouk kwamen niet veel later aan. Na en paar uur hadden we het wel gezien. De afrikaanse zon is toch wel erg heet, zelfs in de schaduw! We waren zo rood als een tomaat!! Thuis gauw onder de koude douche. Toen heb ik mijn kleren gewassen en hebben we die middag lekker binnen gezeten en veel gelachen met elkaar en Mona Lisa, we hebben van haar geleerd hoe je een hoofddoek ombind. Conclusie, een hoofddoek staat ons niet! Mama Happy nam onze Kanga’s ( afrikaanse lappen) mee om ze door midden te knippen en te lokken.

Woensdag 12 februari 2014
Vannacht rond 1 uur viel de stroom uit en die is sindsdien niet meer aan gegaan tot een uur of 19:00u. Dus het was een erg warme nacht en plakkerige dag. Ook regende het de hele ochtend we zaten wat in de woonkamer te lezen en kletsen. Aan het einde van de lunch kwam Emmanuel langs met wat mededelingen. We vroegen of het goed was als we van kamer wisselde, dit mocht. Nu hebben we een hele fijne kamer. Meer ruimte en betere bedden! Na de snelle wissel van kamer, want dat moet dan ook acuut en iedereen in huis helpt dan mee je rommel te verplaatsen, gingen we geld pinnen in stown town. Dit keer geld voor een maand ziekenhuis. Toen Naar kantoor om het geld afte geven en daarna terug gelopen naar huis. Thuis hebben we onze nieuwe kamer wat meer opgeruimd…en ik ging aan de poets! Na alles geveegd te hebben en de nieuwe badkamer te hebben gedweild. Kon de keuken ook nog wel wat schoner.. het zweet stond op mijn voorhoofd, maar we hebben nu wel een frissere keuken… voor zo lang het duurt. S’ avonds kwamen Mama Happy en Philemon eten ze vertelde dat we Zaterdag mee mochten met hun Medical Project. Ze gaan eens in de zoveel tijd op zaterdag ochtend een paar uur met een aantal vrijwilligers, dokters en zusters naar de armste wijken hier in de omgeving om een paar uur behandeling en medicatie aan te bieden. Ik ben heel erg benieuwd naar zaterdag! We moesten onze witte jassen aan werd gezegd,.. Spannend!!

Donderdag 13 februari 2014
Vandaag gingen Janouk en Ruby al vroeg op pad om witte jassen aan te schaffen. Samen met Mariek en Mona hebben we de was gedaan. Wat een werk…maar in de zon droogt het gelukkig snel! Marieke en ik wilde net op weg gaan richting Stown Town toen Janouk en Ruby terug kwamen met de melding dat we mail hadden van school. Het was toch wel erg heet buiten dus besloten Mariek en ik eerst te kijken wat we moesten doen voor school. We werkte even wat aan school en gingen daarna richting het strand. Onderweg kochten we broodjes, heerlijke broodjes!het leken koffiekoeken zonder krenten en room, 6 stuks voor 1200 shilling ( 0,60 cent). Rond een uur of 4 liepen we terug, het strand is zo’n 60 min lopen. Thuis aangekomen kwamen we er achter tot onze grote vreugde dat we RIJST aten!! Heerlijk!! Veel beter als Ughali ( smaakloze witte bol behanglijm) of al dat andere waar ik de naam niet meer van weet! We waren de hele avond gelukkig! En hebben afgesproken dat we de rijst zo gaan prijzen met ze allen dat we hopelijk vaker rijst krijgen! ;)

a.s. zaterdag gaan we dus mee met het medische project en maandag krijgen we (eindelijk) een rondleiding in het ziekenhuis. Spannend!! Ik hoop jullie daar snel van op de hoogte te kunnen houden!

Kwaheri!
Liefs vanaf Zanzibar!

p.s. foto's volgen nog!

• 15 Februari 2014 - 18:43

Opa Jan En Oma Riet.:

Heej Mirtje.

Een heel klein beetje jaloers zijn we wel, stuur maar een beetje zon naar ons toe.
    Het is hier koud en het waait heel erg hard....Heel veel liefs van je Opa Jan en Oma Riet XXXX